Τετάρτη 19 Μαΐου 2010

Sabahattin Ali

Λογοτέχνης (Κομοτηνή 1907 - 1948)

Η ιστορία του θανάτου του παρουσιάζει ενδιαφέρον:
Στις 16 Ιουνίου 1948, ο Sabahattin Ali, ένα από τα πολύ μεγάλα ονόματα της Τουρκικής λογοτεχνίας δολοφονήθηκε. Η δολοφονία δεν διελευκάνθηκε ποτέ, ωστόσο ο Hıfzı Topuz που δημοσίευσε τη βιογραφία του υποστήριξε ότι ο υποκινητής του φόνου ήταν στην πραγματικότητα γνωστός. Σύμφωνα με τον Topuz, ο φόνος ήταν η πρώτη πράξη διεθνούς τρομοκρατίας στην Τουρκία.
Ο Ali, γνωστός για την επίμονη αντίθεσή του στην κυβέρνηση, καταδικάστηκε για προσβολή του Atatürk σε ένα από τα ποιήματά του το 1932. Φυλακίστηκε στην Konya και τη Sinop αλλά αφέθηκε ελεύθερος μετά από γενική αμνηστία κατά τη 10η επέτειο της δημοκρατίας το 1933. Ο Ali δολοφονήθηκε ενώ προσπαθούσε να διαφύγει από τη χώρα την 1η Απρ. 1948.  Το πτώμα του βρέθηκε την 16 Ιουνίου. Αποδείχθηκε ότι ο Ali Ertekin, ένας λαθρέμπορος ήταν ο δολοφόνος ωστόσο το κίνητρο πίσω από το φόνο ακόμη παραμένει μυστήριο. (Πηγή εφημ. ΖΑΜΑΝ)

Ένα ποίημά του:

Ben Gene Sana Vurgunum // Εγώ ακόμα σε λαχταρώ


Seneler sürer her günüm // Κάθε μέρα μου σαν να διαρκεί χρόνια
Yalnız gitmekten yorgunum // Κουράζομαι να πηγαίνω μόνος
Zannetme sana dargınım // Μη νομίσεις ότι σου'χω θυμώσει
Ben gene sana vurgunum. // Εγώ ακόμα σε λαχταρώ


Başkalarına gülsem de // Κι αν γελάω στους άλλους
Senden uzak kalsam da // Κι αν μένω μακρυά από σένα
Sevmediğini bilsem de // Κι αν ξέρω ότι δεν μ'αγαπάς
Ben gene sana vurgunum. // Εγώ ακόμα σε λαχταρώ


İtilmiş tekmelenmişim // Φαίνεται ότι σπρωγμένος και κλωτσημένος είμαι
Doğduğum günde yanmışım // Καμμένος απ΄τη μέρα που γεννήθηκα
Yalnız sana güvenmişim // Λάθος που σ'εμπιστεύτηκα
Ben gene sana vurgunum. // Εγώ ακόμα σε λαχταρώ