Τρίτη 8 Φεβρουαρίου 2011

Επιφωνήματα και άλλα

Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi
2006 / Cilt: 23 / Sayı: 1 / ss. 19-32
An Analysis of Turkish Interjections in the Context of Reactive Idea Framing
Nalan BÜYÜKKANTARCIOĞLU

yaa (okay), doğru! (true), kesinlikle! (certainly), mutlaka! (definitely), şüphesiz ! (there is no doubt)

sizinle aynı görüşü paylaşmıyorum (I don’t agree with you), söylediğiniz gerçekten şaşırtıcı (what you say
is really surprising), söylediğinizin doğruluğu konusunda şüpheliyim (I have doubts about the validity of your idea)

contradicting
-hadi be ! -atma! -yeme bizi! -olmadı!...

counteracting
-yok deve ! -devenin nalı! -imkansız ! -saçmalama!....
challenging
-ciddi misin ? -ne diyorsun ? -yemin et ! -valla mı? ....
evaluating
- olacak şey değil -müthiş ! -yazık ! - inanılmaz!...
contrasting
- bilakis ! - hiç bile !

A- Bu elbiseyi ben diktim. Herkes çok beğendi. Nasıl olmuş ?
Ι made this dress. Eveybody loved it. How do you like it ?)
B- Amaan ! / Aman da aman ! (...Pek güzel olmuş) (It’s great!
A- Teşekkür ederim (Thank you) .

A- Bu elbiseyi ben diktim. Herkes çok beğendi. Nasıl olmuş ?
 made this dress. Eveybody loved it. How do you like it ?)
B- Amaan !
A- Neden beğenmedin ? (Why don’t you like it ?)

A- Bu elbiseyi ben diktim. Herkes çok beğendi. Nasıl olmuş ?
(I made this dress. Eveybody loved it. How do you like it ?)
B- Aman !
A- İnan ki ben diktim ! (Believe me, I made it !)

A- Anne ! Bak, buradan atlıyorum ! (Mum ! Look, I am jumping down from here !)
B- Aman !
A- Korkma ! (Don’t be afraid !)

A- Çantamı da alıp, geliyorum. (I’ll get my bag and come down)
B- Hadi be !
A- Neden acele ediyorsun ? (Why are you in a hurry ?)

A- İşe bak ! Senin yatırmadığın lotoda 5 var. İyi mi ?
(Look! The Loto coupon you did not have issued strikes 5. You see ?)
B- Hadi be !

A- Mustafa’yı duydun mu ? ODTÜ mimarlığı tutturmuş !
B- Hadi ya !

1. Ooo! (...beyim, hadi yine iyisin !) (evaluating idea framing with a teasing function)
2. Ooo! (...Pek güzel olmuş !) ( with a rising intonation : appreciation)
3. O-oo ! (...Bu da laf mı ?) (counteracting : reducing the validity of the first idea)
4. Ooo! ( Aman Allahım !) (surprise)
5. Ooo! ( Çok kötü !) (worry or regret)
6. O-oo! (Öyle bir balık yakaladım ki..) (exaggeration)
7. O-oo ! (...ona gelene kadar) (hopelessness or expressing a distant possibility)
8. Ooo! (..ona mı kaldım ?) (humiliation)
9. O-oo! (Kimbilir ne zaman olur !) (impatience)